rungkut kidul depo 10 bonus 15

Καλώς ήρθατε στο Δημοτικό Σχολείο Γραβιάς

«Η αυλή του σχολείου μου»

Ε’-ΣΤ’

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Τερτίγκας Αθανάσιος – Ανάγνου Γεώργιος.

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Οι μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ τάξης, στα πλαίσια του καινοτόμου προγράμματος της «Ευέλικτης Ζώνης», ύστερα από τα δυο Project που ασχολήθηκαν το προηγούμενο διάστημα, αποφάσισαν τη φορά αυτή ν’ ασχοληθούν μ’ ένα περιβαλλοντικό θέμα και συγκεκριμένα με την αυλή του Σχολείου.

Η επιλογή του θέματος έγινε για να καλύψει τόσο τους στόχους και σκοπούς της «Ευέλικτης Ζώνης» όσο και αυτούς της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με την οποία εδώ και χρόνια ασχολούνται οι μαθητές του σχολείου μας.

Οι άσχημες καιρικές συνθήκες δεν μας επέτρεψαν να αρχίσουμε την πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων μας το χρονικό διάστημα που προγραμματίσαμε και αυτό είχε σαν συνέπεια τον επανασχεδιασμό της όλης διαδικασίας.

Όμως εκείνο που είναι σημαντικό και θεωρούμε ότι πρέπει να τονιστεί είναι:

Η ανυπομονησία των παιδιών να βγουν στην αυλή και ν΄ αρχίσουν τις εργασίες και η προσπάθεια που έγινε από μέρους των για να καλύψουν το «χαμένο χρόνο», η οποία ήταν αξιοθαύμαστη και γι’ αυτό αξίζουν σ’ όλους θερμά συγχαρητήρια. 

Θέλουμε να ευχαριστήσουμε το Σχολικό Σύμβουλο για την αμέριστη υποστήριξη και συμπαράσταση που μας πρόσφερε (όπως άλλωστε σε όλα τα προγράμματα που έχουμε υλοποιήσει μέχρι τώρα). Το Δήμο Γραβιάς και συγκεκριμένα τον κ. Μανανά Α. για τη βοήθειά του, το σύλλογο γονέων του σχολείου μας, τον κ Ορφανόπουλο Ευστάθιο, γονέα μαθητή του σχολείου μας για την προσφορά φυτών, τον καθηγητή Φυσικής Αγωγής κ. Γκαγκαλνά Α. για τη συμβολή του σ’ αυτή την προσπάθειά μας και ιδιαίτερα τους μικρούς μαθητές μας.

Γραβιά, Ιούνιος 2002

ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Όταν ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα «ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ»,την ώρα της Ευέλικτης Ζώνης συζητήσαμε με τους μαθητές μας για το επόμενο θέμα που θ’ ασχολούμασταν.

Οι ιδέες των παιδιών ήταν πολλές. Όμως συμφώνησαν, παίρνοντας αφορμή και από τη συζήτηση που είχε προηγηθεί, για την περιβαλλοντική εργασία που θα πραγματοποιούσαμε, να συνδυαστούν αυτά τα δύο και ν’ ασχοληθούμε με το θέμα: «Η  ΑΥΛΗ  ΤΟΥ  ΣΧΟΛΕΙΟΥ  ΜΟΥ»

 ΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ  ΣΤΟΧΟΙ 

  • Να έρθουν οι μαθητές σε άμεση επαφή με το περιβάλλον ξεκινώντας από το χώρο της αυλής του σχολείου.
  • Να συνειδητοποιήσουν την ευθύνη που έχουν απέναντι στο περιβάλλον με ενεργή συμμετοχή.
  • Να κατανοήσουν την έννοια του ωραίου και να ενδιαφερθούν για τη δημιουργία ενός όμορφου και καθαρού χώρου.
  • Να προβληματιστούν και ν’ αναπλάσουν αυτό το χώρο.
  • Να εθιστούν στην εργατικότητα και να δημιουργήσουν σχέσεις συνεργασίας - ομαδικότητας.

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ - ΟΡΓΑΝΩΣΗ

 Απώτερη επιδίωξη της όλης δραστηριότητας ήταν όλοι οι σκοποί και στόχοι που τέθηκαν, να υλοποιηθούν μέσα από μια διαθεματική – διεπιστημονική προσέγγιση.

Σε ότι αφορά το μάθημα της γλώσσας, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να έρθουν σ’ επαφή με γλωσσικές δραστηριότητες που διαχέονται σ’ όλο το πρόγραμμα όπως μελέτη κειμένων, ανάγνωση ποιημάτων κλπ. και τα οποία είχαν σχέση με τα φυτά που φυτέψαμε, χρώματα, αυλή του σχολείου κλπ.

Ενδεικτικά από τη γλώσσα της ΣΤ’ τάξης μελετήσαμε μεταξύ των άλλων τα παρακάτω κεφάλαια: «Η αυλή μας», «Οδοκαθαρισταί», «Τα δέντρα καθαρίζουν τον αέρα».

Αναφορικά με το μάθημα των Μαθηματικών, μετρήσαμε το μήκος και το πλάτος από τα γήπεδα μπάσκετ και βόλεϊ, βρήκαμε το εμβαδόν, την περίμετρο, υπολογίσαμε την ακτίνα για να φτιάξουμε στο κέντρο του γηπέδου του μπάσκετ τον κύκλο και σχεδιάσαμε με κλίμακα τα δυο γήπεδα.

Στα Εικαστικά, είδαμε τα βασικά χρώματα, κάναμε αναμίξεις χρωμάτων και ζωγραφίσαμε την αυλή του σχολείου.

Στην Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, μιλήσαμε για τον επαγγελματικό προσανατολισμό και συγκεκριμένα για τα επαγγέλματα του ελαιοχρωματιστή και του κηπουρού.

Το πρόγραμμα υπολογίστηκε ότι θα διαρκέσει περίπου 5 εβδομάδες και η σύνθεση των ομάδων συμφωνήθηκε ότι θα ήταν η ίδια με το προηγούμενο πρόγραμμα.

Η κάθε ομάδα ζωγράφισε σε χαρτί Α4 πώς θα ήθελαν την αυλή του σχολείου μας και στη συνέχεια βγήκαμε έξω όπου άρχισε η παρατήρηση εντοπίζοντας τις παρεμβάσεις που έπρεπε να γίνουν ώστε η αυλή να πάρει την όψη που όλοι επιθυμούσαμε. Οι ομάδες εκτός του ότι συζητούσαν μεταξύ τους κρατούσαν και σημειώσεις.

Επιστρέφοντας στην τάξη, συζητήσαμε και η κάθε ομάδα ανακοίνωσε τις προτάσεις της.

Οι προτάσεις αυτές ομαδοποιήθηκαν και αποφασίστηκε ν’ ασχοληθούμε με τα παρακάτω υποθέματα:

Η 1η Ομάδα:      «Φυτά».

  Υποθέματα:     Κατασκευή βραχόκηπου

                        Κλάδεμα δέντρων, φυτών.

                        Φύτεμα λουλουδιών.

Η 2η Ομάδα:     «Βάψιμο»

Υποθέματα:      Να βάψουν τα παγκάκια, την εξώπορτα, τις μπασκέτες.

                       Να φτιάξουν τις γραμμές των γηπέδων      .

Η 3η Ομάδα:    «Άλλες εργασίες»

Υποθέματα:      Καθαριότητα χώρου και τοποθέτηση κάδων και διχτύων.

                       Κόψιμο χόρτων.

Στη συνέχεια συζητήσαμε για τα υλικά και τα εργαλεία που θα χρειαστούμε όπως χώμα, τσαπιά, φυτά, χρώματα, πέτρες κλπ και αποφασίσαμε να ζητήσουμε την οικονομική συνδρομή του συλλόγου γονέων για τα έξοδα που θ’ απαιτηθούν για την αγορά τους.

Κάθε δεύτερη εβδομάδα και συγκεκριμένα τη δεύτερη ώρα της ευέλικτης ζώνης οι ομάδες θα συγκεντρώνονται και θ’ ανταλλάσσουν απόψεις για το πού βρίσκονται και για την παραπέρα πορεία που θ’ ακολουθούσαν.

Για να διατηρηθεί ο χώρος καθαρός, αποφασίστηκε κάθε ημέρα μια ομάδα, να μαζεύει τα σκουπίδια και να αποτρέπει αυτούς που θα ήθελαν να τον ρυπάνουν.

 ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ  ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 Αφού αγοράσαμε τα απαραίτητα εργαλεία, πινέλα, μπογιές, φυτά κλπ με το που επιστρέψαμε από τις διακοπές του Πάσχα και κάθε φορά που το επέτρεπαν οι καιρικές συνθήκες, τα μέλη των ομάδων απλωμένα στο χώρο της αυλής, με τα πινέλα και τις μπογιές, τις ψαλίδες, τα σκαλιστήρια, το πριόνι στα χέρια τους κατέθεταν την ψυχή τους σ’ αυτό που λέγεται «σχολείο εργασίας».

Έκαναν γενική καθαριότητα του χώρου, έκοψαν από τα παρτέρια τα ξερά χόρτα…κλάδεψαν τα δέντρα, τους θάμνους, τις τριανταφυλλιές…έβαψαν τα παγκάκια, την εξώπορτα του σχολείου…με την καθοδήγηση του καθηγητή Φυσικής Αγωγής κ. Γκαγκαλνά Α. έφτιαξαν τις γραμμές των γηπέδων, του μπάσκετ και του βόλεϊ…με τη βοήθεια και τις οδηγίες του δασκάλου κ. Ανάγνου Γ. έφτιαξαν δυο βραχόκηπους και φύτεψαν λουλούδια…

Τέλος με τη βοήθεια μελισσοκόμου, απομακρύνθηκε από τον τοίχο του σχολείου ένα ολόκληρο μελίσσι που είχε από καιρό εγκατασταθεί εκεί.

 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 Αναρτήθηκαν στο ταμπλό του Σχολείου φωτογραφίες με την προηγούμενη κατάσταση της αυλής και έγινε σύγκριση με την τωρινή.

Ακολούθησε συζήτηση μεταξύ των ομάδων όπου κάθε μία περιέγραψε τις δραστηριότητες που πραγματοποίησε, τις δυσκολίες και τις χαρές που αντιμετώπισε. Εδώ αναφέρθηκε η δυσκολία που ένιωσαν να χειριστούν τα εργαλεία όπως το τσαπί, τα πινέλα κλπ.

Όμως τονίστηκε ότι όλα αυτά ξεπεράστηκαν γιατί έπρεπε να τα καταφέρουν, και τα κατάφεραν!

 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

 Οι στόχοι που είχαμε θέσει από την αρχή εκτιμούμε ότι πραγματοποιήθηκαν σε πολύ μεγάλο βαθμό.

Ολόκληρο αυτό το διάστημα η αυλή του σχολείου μας ήταν ένα εργαστήρι χαράς και δημιουργίας. Η αυλή μας άλλαξε όψη και τα παιδιά τη χαίρονται ακόμα περισσότερο.

ΣΧΟΛΙΑ

 Η αυλή του σχολείου ήταν μια αφορμή για κίνηση, δημιουργία κι έκφραση. Ήταν μια ευκαιρία για ευαισθητοποίηση σε θέματα περιβάλλοντος. Τα παιδιά νοιάζονται για το περιβάλλον και αυτό το αποδεικνύουν κάθε φορά που τους δίνεται αυτή η δυνατότητα.

Αισθάνθηκαν τη σωματική κούραση του κηπουρού, του ελαιοχρωματιστή και γενικά όλων εκείνων που ασχολούνται με χειρωνακτικές εργασίες.

Εκείνο που μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα είναι ότι τα παιδιά παρά την όποια κούραση που ένιωσαν, αισθάνθηκαν τη χαρά της δημιουργίας και χαίρονταν μ’ αυτό που έκαναν.

Άποψή μας είναι ότι το σημερινό σχολείο θα πρέπει να μετασχηματιστεί σ’ όλα τα επίπεδα. Για να συμβεί αυτό, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να τολμήσουν το επώδυνο έργο της αλλαγής των καθημερινών τους πρακτικών και να δώσουν στα παιδιά αυτή τη χαρά της δημιουργίας. Αν αυτό γίνει πράξη, τότε ελπίζουμε πως πολλά μπορούν ν’ αλλάξουν.

 


Ετοιμασίες για το βραχόκηπο


Βραχόκηπος


Παρτέρια


Κλάδεμα


Φύτεμα λουλουδιών


Παγκάκι