rungkut kidul depo 10 bonus 15

Καλώς ήρθατε στο Δημοτικό Σχολείο Γραβιάς

«Η διατροφή μας»

Γ’- Δ’

Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Καρμάλης Αθανάσιος 

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Στην εποχή μας, εποχή της μεγάλης τεχνολογικής ανάπτυξης, διαπιστώνεται ένα έλλειμμα  ενημέρωσης σε θέματα που αφορούν την αγωγή υγείας. Διαπιστώνεται ότι οι γονείς, ενώ δίνουν πολύ μεγάλη σημασία στη μόρφωση των παιδιών τους, δαπανώντας χρόνο και χρήματα, δίνουν λιγότερη σημασία στη σωστή ψυχοσωματική τους ανάπτυξη παραβλέποντας την ανάγκη των παιδιών για άσκηση, για παιχνίδι και σωστή διατροφή, με αποτέλεσμα λόγω του τρόπου ζωής τους, τα παιδιά νωρίτερα από κάθε φορά να εμφανίζουν διάφορα προβλήματα υγείας. Έτσι προβάλλει επιτακτική η ανάγκη της ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των μικρών μαθητών για θέματα που αφορούν την αγωγή υγείας, γιατί μόνο έτσι ουσιαστικά επενδύουν στην μελλοντική τους υγεία.

Για τους λόγους αυτούς στο πλαίσιο της «Ευέλικτης Ζώνης», οι μαθητές της Γ’ και Δ’ τάξης του Σχολείου μας αποφάσισαν να ασχοληθούν με ένα θέμα από την αγωγή υγείας και συγκεκριμένα με τη διατροφή.

Κατά τη διάρκεια της ενασχόλησής τους με το συγκεκριμένο θέμα οι μαθητές έγιναν ερευνητές, συγκέντρωσαν πληροφορίες έφτιαξαν ερωτηματολόγια κατασκεύασαν πίνακες και γραφικές παραστάσεις, μελέτησαν συσκευασίες τροφίμων και ανακάλυψαν πράγματα πρωτόγνωρα για αυτούς.

Ενημερώθηκαν και ευαισθητοποιήθηκαν στο θέμα της σωστής διατροφής και όλα αυτά με έναν τρόπο διαφορετικό ώστε να αποτελεί για αυτούς μια ευχάριστη ενασχόληση ξεφεύγοντας από τους συνηθισμένους τρόπους διδασκαλίας.

Στην προσπάθειά μας αυτή είχαμε την υποστήριξη του Σχολικού Συμβούλου, του Διευθυντή και όλων των συναδέλφων του Σχολείου μας, τους οποίους και ευχαριστούμε.

 ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Η επιλογή του θέματος έγινε από τους μαθητές σε συνεργασία με το δάσκαλο με αφορμή το σχετικό κεφάλαιο του μαθήματος της μελέτης του περιβάλλοντος.

 ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΟΡΓΑΝΩΣΗ  ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Σκοπός μας ήταν η  διαθεματική  - διεπιστημονική προσέγγιση του θέματος της διατροφής μέσα από τα μαθηματικά, τη μελέτη του περιβάλλοντος, την αισθητική αγωγή και την υποστήριξη των  νέων τεχνολογιών. Συγκεκριμένα:

Στα Μαθηματικά αποφασίστηκε να κατασκευάσουν γραφικές παραστάσεις, να φτιάξουν προβλήματα των τεσσάρων πράξεων, προβλήματα με μεικτό βάρος, απόβαρο, καθαρό βάρος. Να ασχοληθούν με την εύρεση του μέσου όρου, τους κλασματικούς αριθμούς, τα ισοδύναμα κλάσματα, την αναλογία επί της εκατό καθώς επίσης με την μελέτη των σχημάτων από τις συσκευασίες τροφίμων.

Στη Μελέτη του Περιβάλλοντος σχεδιάστηκε να μελετήσουν τις διάφορες κατηγορίες τροφίμων και την χρησιμότητά τους για τον ανθρώπινο οργανισμό. Να γνωρίσουν  συσκευασίες τροφίμων και να γίνουν περισσότερο σχολαστικοί σε θέματα διατροφής.

Στην Αισθητική Αγωγή αποφασίστηκε να κατασκευάσουν και να ζωγραφίσουν γραφικές παραστάσεις, όπως επίσης και τις συσκευασίες των τροφίμων.

Αποφασίστηκε για την υλοποίηση του προγράμματος να διατεθούν οχτώ δίωρα ή δύο μήνες.

Οι μαθητές χωρίστηκαν σε 4 ομάδες και κατόπιν συζήτησης αποφάσισαν να υλοποιήσουν τις παρακάτω δραστηριότητες:

Να κατασκευάσουν ερωτηματολόγια που να φαίνονται τι θα ήθελαν να τρώνε για πρωινό, διάλειμμα, μεσημεριανό, απογευματινό και βραδινό.

Να δημιουργήσουν πίνακα στον οποίο να καταγράψουν τα φαγητά που τρώνε για μία εβδομάδα.

Να συγκεντρώσουν υλικά συσκευασίας τροφίμων.

Να συγκεντρώσουν άρθρα και πληροφορίες από βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά κλπ. για θέματα διατροφής.

Επίσης πρότειναν  οι παραπάνω δραστηριότητες να υλοποιηθούν σε σχέση με  τα  μαθήματα των μαθηματικών, της μελέτης του περιβάλλοντος, της αισθητικής αγωγής και την υποστήριξη των Νέων Τεχνολογιών.

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.

Για την υλοποίηση του προγράμματος γίνονται τα παρακάτω:

Οι ίδιοι οι μαθητές ατομικά φέρνουν συσκευασίες τροφίμων και πληροφοριακό υλικό.

Χωρίζονται σε ομάδες, προτείνουν τρόπο κατασκευής και κατασκευάζουν πίνακα (πρώτα με το χέρι και κατόπιν στον Η/Υ) στον οποίο ο καθένας ατομικά  θα καταγράφει τι τρώει για τη διάρκεια μιας εβδομάδας.(Παράρτημα).

Ο πίνακας μοιράζεται σε όλα τα παιδιά για να καταγράψουν τα ζητούμενα.

Κατασκευάζουν ερωτηματολόγια και καταγράφουν τις προτιμήσεις τους για  τα αγαπημένα τους φαγητά για όλα τα γεύματα της ημέρας. Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει την έρευνα για ξεχωριστά γεύματα (πρωινό, διάλειμμα, μεσημεριανό, απογευματινό, βραδινό).

Επεξεργάζονται τις απαντήσεις που παίρνουν  και κατασκευάζουν γραφικές παραστάσεις (πρώτα με το χέρι και κατόπιν με τον Η/Υ).

Οι ομάδες ανακοινώνουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους μελετούν τις παραστάσεις και κατασκευάζουν προβλήματα των τεσσάρων πράξεων.

Ζωγραφίζουν τις γραφικές παραστάσεις.

Οι μαθητές αποδελτιώνουν τον πίνακα καταγραφής της διατροφής τους.

Ομαδοποιούν τις τροφές με βάση τις γνώσεις που απέκτησαν στο μάθημα της μελέτης του περιβάλλοντος (σε κρεατικά, γαλακτοκομικά, κλπ.) και η κάθε ομάδα αναλαμβάνει διαφορετικό γεύμα.

Κατασκευάζουν πίνακες, προχωρούν στην εύρεση του μέσου όρου, στην έκφραση  των προτιμήσεών τους με κλασματικό αριθμό και στην κατασκευή ισοδύναμων  κλασμάτων  βρίσκοντας την αναλογία στα εκατό.

Ανακοινώνουν μεταξύ τους τα αποτελέσματα  της  έρευνας, ευαισθητοποιούνται προβληματίζονται, συγκρί-νουν τη διατροφή τους με τη διατροφική πυραμίδα  της  μεσογειακής διατροφής, ανακαλύπτουν την αξία της  σωστής διατροφής  σαν  μέσο για τη διατήρηση και την προαγωγή  της καλής υγείας.

Οι μαθητές μελετούν  τις συσκευασίες τροφίμων που έχουν συγκεντρώσει.  Διαβάζουν τα συστατικά, κατασκευάζουν και λύνουν προβλήματα  με μεικτό βάρος, απόβαρο και καθαρό βάρος.

Υιοθετούν στάσεις αποφυγής τροφών επικίνδυνων για την υγεία.





ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Στην αίθουσα της τάξης, οι μαθητές παρουσίασαν την όλη εργασία τους με φωτογραφικό υλικό, γραφικές παραστάσεις, πίνακες και κατέληξαν σε συμπεράσματα για το σωστό τρόπο διατροφής τους από εδώ και πέρα.

Στα παρακάτω διαγράμματα φαίνονται κάποια ενδεικτικά παραδείγματα:


Πρωινό

Στο διπλανό διάγραμμα βλέπουμε ότι τα περισσότερα παιδιά προτιμούν για πρωινό γάλα και ακολουθούν αυτά που αρέσκονται μαζί με το γάλα να χρησιμοποιούν και δημητριακά.

   


Διάλειμμα

Τα παιδιά για το διάλειμμα προτιμούν τα κουλούρια, τις τυρόπιτες και ακολουθούν  τα υπόλοιπα.

   


zoom

Μεσημεριανό

Εδώ διαπιστώνουμε ότι τα περισσότερα παιδιά προτιμούν τα ζυμαρικά, ακολουθεί το κρέας και οι τηγανιτές πατάτες.

   


zoom

Βραδινό

Εδώ φαίνεται ότι τα παιδιά θα ήθελαν για το βραδινό τους κανονικό γεύμα με προτίμηση στα κρεατικά τα οποία συνδυάζονται και με πατάτες.

   


zoom

Μεσημεριανό βδομάδας

Στο παραπάνω διάγραμμα που φαίνεται η διατροφή των παιδιών για μια εβδομάδα (για το μεσημεριανό) βλέπουμε ότι η μεγάλη πλειοψηφία των μαθητών διατρέφεται με όσπρια/ ζυμαρικά, ενώ εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ελάχιστοι μαθητές τρώνε φρούτα- λαχανικά.

   


zoom

Απογευματινό βδομάδας

Στο διάγραμμα αυτό καταγράφονται οι διατροφικές προτιμήσεις των μαθητών κατά τη διάρκεια της έρευνας για το απογευματινό τους γεύμα.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ -  ΣΧΟΛΙΑ

Έγινε αξιολόγηση του προγράμματος και διαπιστώθηκε ότι οι στόχοι που είχαν τεθεί επιτεύχθηκαν σε πολύ μεγάλο βαθμό.

Για την υλοποίηση του προγράμματος επιλέχτηκε  η ομαδοσυνεργατική μέθοδος και δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση όχι τόσο στην απόκτηση γνώσεων από τους μαθητές αλλά στον τρόπο εργασίας  που προάγει την βιωματική, ενεργητική, συνεργατική και διεπιστημονική μάθηση.

Παρατηρήθηκε ότι και οι λεγόμενοι «αδύνατοι μαθητές» συμμετείχαν στην όλη διαδικασία με προθυμία και ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Το μόνο πρόβλημα που μπορούμε να παρατηρήσουμε είναι το γεγονός ότι οι μαθητές επειδή δούλευαν μ’ αυτό τον τρόπο για πρώτη φορά αρχικά δυσκολεύτηκαν και τις κατευθύνσεις τις έδινε ο δάσκαλος αλλά όσο προχωρούσε το πρόγραμμα οι ρόλοι αντιστρέφονταν.