rungkut kidul depo 10 bonus 15

Καλώς ήρθατε στο Δημοτικό Σχολείο Γραβιάς

Σχ. Έτος: 1995-96

«Το πανηγύρι των χωραφιών»

Τάξεις: Ε? ? ΣΤ?

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Τερτίγκας Αθανάσιος ? Φουσέκης Χρήστος ? Ανάγνου Γεώργιος.

 

Εισαγωγή

Τα φυτά ήταν η πρώτη κύρια τροφή του ανθρώπου. Από την αρχή διαπίστωσε ότι τα τρυφερά βλαστάρια, τα φύλλα, οι καρποί, οι ρίζες βρίσκονταν παντού και μπορούσε μ? αυτά να ικανοποιεί καθημερινά την ανάγκη της τροφής.

Μετά το στάδιο του τροφοσυλλέκτη και του κυνηγού και αφού υποχώρησαν οι παγετώνες, ο άνθρωπος έγινε καλλιεργητής-γεωργός.

Έχει αποδειχτεί ότι το σιτάρι καλλιεργήθηκε από τη λίθινη εποχή ενώ η σίκαλη από την εποχή του ορείχαλκου. Τα δημητριακά λοιπόν είναι τα πρώτα φυτά που καλλιέργησε.

Πολλά από αυτά τα δημητριακά τα γνώριζαν και οι αρχαίοι Έλληνες. Εκτιμώντας μάλιστα την αξία της γεωργικής τέχνης και των προϊόντων της θεώρησαν ότι τους τη δίδαξε κάποια θεά.

Παίρνοντας κι εμείς αφορμή από όσα μάθαμε στην ιστορία της Γ? τάξης και το γεγονός ότι αρκετοί από τους κατοίκους της Γραβιάς ασχολούνται με την καλλιέργεια του σιταριού και του καλαμποκιού αποφασίσαμε ν? ασχοληθούμε μ? αυτό το θέμα.

Σύντομη περιγραφή.

Οι μαθητές χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες. Η πρώτη ομάδα ασχολήθηκε με την καλλιέργεια του σιταριού, η άλλη με την καλλιέργεια του καλαμποκιού και η τρίτη με τα λαογραφικά στοιχεία.

Αντλήσαμε στοιχεία από βιβλία, εγκυκλοπαίδειες, πήραμε συνεντεύξεις από καλλιεργητές, επισκεφτήκαμε τα χωράφια και είδαμε από κοντά τα στάδια καλλιέργειας.

Τα επιμέρους θέματα που ασχολήθηκαν οι δυο πρώτες ομάδες ήταν:

Παραδοσιακός τρόπος καλλιέργειας

Μάθαμε για την προετοιμασία των χωραφιών που έκαναν οι γεωργοί πριν το όργωμα, για την προετοιμασία των σπόρων, για τη σπορά που άρχιζε πολύ πρωί και ήταν ολόκληρη ιεροτελεστία, μάθαμε για το ξυλάλετρο (Ησιόδειο άροτρο), είδαμε πως γινόταν ο θερισμός με τα δρεπάνια, μάθαμε για το αλώνισμα, το λίχνισμα και τέλος είδαμε ότι από τα γεννήματα αυτά ένα μέρος το κρατούσαν για σπόρο της επόμενης χρονιάς και το άλλο αποθηκεύονταν στ? αμπάρια για να περάσουν τη χρονιά τους.

Περάσαμε στην καλλιέργεια με το φραγκάλετρο και είδαμε ότι ο τρόπος καλλιέργειας και αλωνίσματος άλλαξε. Τώρα το αλώνι και ο στρίουρας αντικαταστάθηκαν από τις αλωνιστικές μηχανές, τις «πατόζες» όπως τις έλεγαν.

Σύγχρονος τρόπος καλλιέργειας.

Περάσαμε στη σημερινή εποχή και παρακολουθήσαμε από κοντά τον τρόπο καλλιέργειας και συλλογής των προϊόντων. Κάναμε συγκρίσεις και βγάλαμε συμπεράσματα.

Η τρίτη ομάδα ασχολήθηκε με λαογραφικά στοιχεία που έχουν σχέση με την εργασία μας.

Συγκεντρώσαμε αινίγματα, ποιήματα, παροιμίες και μιλήσαμε για τη γιορτή των γεωργών, τα Εισόδια της Θεοτόκου και πώς γιορτάζονταν αυτή η ημέρα.

 Τέλος οι ομάδες συγκεντρώθηκαν και ανακοίνωσαν τα στοιχεία που είχαν συγκεντρώσει. Όλα αυτά τα στοιχεία καταγράφηκαν σε βιβλίο με τίτλο «ΤΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΤΩΝ ΧΩΡΑΦΙΩΝ»